söndag, juni 17, 2007

Nyfiken Gul och Eye of the tiger!

Systers möhippa gick av stapeln igår. Alla bitar föll på plats i sista stund. Jag och Lottas två äldsta vänner K och A har planerat i några veckor. Sedan bjöd vi in släkt och vänner. Jag mötte upp henne i Humlegården där jag bestämt träff med den som köpte mina Schollsandaler. Då ringde hennes väninna C som "plötsligt" var i stan, vi gick upp till fiket vid parkleken och där stod plötsligt kusinen i kön. Sen slöt resten upp runt omkring, och gissa om syster blev förvånad. Sedan blev det champagne och frågesport i Lottakunskap. Jag hade gjort piroger med spenat och fetaostfyllning. Mumsiga! Recept kommer längre ner.
Sedan åkte de flesta andra båt, men jag som sitter ihop med en barnvagn och J och G tog oss kommunalt ner till Nyfiken Gul där vi grillade och hade det trevligt. Jag valde entrecote, med tomatsallad och fransk potatissallad och chiliaioli. Smakade utmärkt. Till efterätt blev det klassikern Hajkbananer (grillade bananer med Marabou mjölkchoklad), väldigt gott. Jag gillar ju bara bananer i mat, vilket många tycker är lite underligt. Men banan på pizza eller i Flygande Jacob är ju jättegott. Däremot hatar jag varma russin, eller russin i bröd.
Nästa anhalt blev Sakura på Luntmakargatan där vi hade hyrt ett Karaokerum. Jag som aldrig sjungit karaoke förut var lite svårstartad, men kom sedan hårt med en duett tillsammans med syster, The Final Countdown. Sedan blev det ett soloinlägg av The Lady in Red. Avslutade sedan med Eye of the Tiger. Väldigt roligt var det. Sedan fick det räcka för min och Theos skull.
Jag följer samma filosofi som med Samuel, att ha med mig bäbisen dit jag vill gå. Naturligtvis inom hälsosamma ramar. Så ingen tror något annat, så dricker jag inte. Har inte druckit en droppe på snart 10 år (6/12).
Theo har hittills varit på coctailparty, på skolavslutning och på uteservering på Medis förutom möhippan. Samuel var på studentmottagning vid 10 dagar, han var också på dansföreställning på Moderna Dansteatern när han var 2 månader. Naturligtvis är det individuellt vad man pallar att ta med sina barn på och vad de klarar av. Nu har jag väldigt lugna barn, hade de haft kolik så hade jag nog inte tagit med dem.


Smördegspiroger med feta och spenatfyllning ca 25 stycken

2 askar smördeg
1 förpackning fetaost
140 gram babyspenat
1 msk matlagningsgrädde
1 msk krossade tomater (valfritt)
1 liten hackad lök
Salt och peppar, ev muskot och vitlök

1 ägg till pensling

Riv fetaosten, blanda med övriga ingredienserna.
Kavla ut smördegen till dubbla längden, ta ut rundlar med ett glas ca 8 cm i diameter. Lägg en tsk fyllning på varje rundel. Pensla ena kanten med ägg och tryck ihop kanterna med fingrarna eller en gaffel. Pensla varje pirog med ägg och grädda sedan i 15 minuter på 200 grader. Tyvärr glömde jag ta en bild.

Medan jag har skrivit detta har jag ätit en skål fisksoppa, kanske inte så somrigt men väldigt gott. Den här gången hade jag ingen paprika i och inte saffran heller. Den tål att varieras.

Inga kommentarer: