onsdag, juni 20, 2007

Flädersaft! Nektar för vanliga människor...


Igår kom jag äntligen ut och plockade fläder. Jag fick lite draghjälp, Samuel har en kompis, han och hans mamma eller pappa brukar hänga i parken samtidigt som jag. Vi pratar sk*t (matlagning, saftkokning, ägglossning (mest med E's mamma), sommarstugor, jobb och annat) och det är väldigt trevligt. Häromsistens började pappan och jag prata fläder, och igår ringde han och sa att det började bli dags att plocka, innan den blommade över. Så beväpnade med icakassar och en sax (jag) så gav vi oss ut i Hökis och plockade. Vi jämförde träd och hittade de bästa. Det som är närmast mig står i skuggan och hade inte riktigt slagit ut. Pappan hjälpte mig att nå, han är nämligen bra mycket längre än mina 163 cm. Jag plockade tillräckligt för en sats saft. Pappan plockade bra mycket mer, han skulle förutom saft också göra flädervin, det lät spännande tyckte jag.
Receptet fick jag från DN.

1 kommentar:

Lagers tabberas sa...

Men alltså, när jag bodde på Gotland tillhörde det traditionen att plocka fläder och göra flädersaft liksom att göra rabarbersaft.
Så gjorde ock jag!
När flädern legat någon dag lyfte jag på hinklocket och det luktade så förfärligt att jag kastade alltihop. Trodde "kattfan" varit där. Sedan fick jag höra att det faktiskt var så det skulle lukta, men något mer försök blev det aldrig.