onsdag, juni 27, 2007

Midsommar i Hälsingland

I år firades midsommar i Hälsingland. Jag, Samuel och Theodor åkte med syster och hennes blivande man till stugan. Vi hade tur med vädret tillskillnad från alla som firade i Stockholm, vi åt gott, slappade och hade trevligt. Redan när vi kom dit sent på torsdagkvällen åt vi gott. Jag hade med mig en jordgubb och rabarberpaj som var kvar i frysen sedan Samuels födelsedag.

Vi är lite besatta av att grilla i min familj, så på midsommarafton blev det först sillunch, naturligtvis (med sill från Abbas, inget eget) och på kvällen grillspett. Tias och jag åt fläskfiléspett och syster grillade lax i foliepaket. Till det blev det färskpotatissallad.




Eftersom jag stod för potatissalladen och svågern för grillandet är kan jag bara ge mitt recept, så klassiskt förresten att mannen grillade. Fast det var syster som tände grillen.

Färskpotatissallad för 4 personer, jag tror att originalreceptet kommer från en Buffé nån gång.

lagom med skrubbad kokt nypotatis.

lagom med ruccola

Ett tråg coctailtomater

en avocado skuren i bitar

Sparris (vi hoppade över det, för de som fanns kom från Chile och det tyckte vi var väl långt)

Dressing av salt, peppar, olivolja och balsamvinäger.

Rabarberpaj med jordgubb och ingefära

lagom med rabarber för en paj (jag använde en aliminium engångsform) skiva i ca 1-2 cm bitar, en halv liter jordgubbar skurna i bitar och en cm riven ingefära blanda och häll:

1 matsked potatismjöl

½ dl socker

över. Blanda sedan smuldegen av:

1 dl socker, 1 dl vetemjöl, 2 dl fiberhavregryn och 6 smulade digestivekex samt 100 gram smör eller margarin. Smula ut det över rabarbern. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter, eller tills den fått en fin färg.

Inga kommentarer: