fredag, mars 30, 2007

Hittade den här listan på pocketbloggen, och blev inspirerad att fylla i den själv....


1. Jack av Ulf Lundell. (Jag har försökt, den står i bokhyllan, men det går inte...)
2. Utvandrarna av Vilhelm Moberg. (Jag tror att jag har läst den, men jag kanske har inbillat mig!)
3. Hemsöborna av August Strindberg. (se ovan.)
4. Nässlorna blomma av Harry Martinson. (Japp, inför ett scenskoleprov.)
5. Röde Orm av Frans G Bengtsson. (Nä men man borde.)
6. Arn-böckerna av Jan Guillou. (Nej, och det är jag lite stolt över...)
7. Sagan om ringen-trilogin av JRR Tolkien. (Ja! Den har jag läst!)
8. Krig och fred av Leo Tolstoj. (Jo, faktiskt).
9. Svindlande höjder av Emily Brontë. (Många gånger!)
10. Män är från mars, kvinnor är från Venus av John Gray. (Nä och inte tänker jag göra det heller)
11. 1984 av George Orwell. (Ännu ett borde.)
12. Lysande utsikter av Charles Dickens. (Nej.)
13. Harry Potter och de vises sten av J K Rowling. (ja!)
14. Jane Eyre av Charlotte Brontë. (Minst 5 ggr!)
15. Da Vinci-koden av Dan Brown. (Japp.)
16. Anne Franks dagbok av Anne Frank. (Japp!)

Fan, jag är inte så stolt, men som hon som jag snodde listan av är jag inte heller så säker på urvalet. Är och har alltid varit en bokslukare, och efter 80p litt.vet har jag läst ganska månger "klassiker". Läser just nu en bok om kanonbildning i min lärarutbildning, det är intressant.
Varför står Jack först?

Inga kommentarer: