fredag, mars 30, 2007

Dagens boktips, Tidsresenärens hustru.



Audrey Niffenegger heter författaren till Tidsresenärens hustru, The Time Traveller's Wife i originaltitel. Jag läste den i ett sträck i Indien för ett drygt år sedan. V hade med sig ett gäng bra böcker och jag ett gäng riktigt dåliga... (förlåt, men Små citroner gula är ett lågvattenmärke i min bokhylla). Det här var en riktig höjdare. Jag läste den på engelska och köpte den häromveckan på svenska. Jag tänkte läsa om den, men det var inte riktigt samma grej på svenska. Så jag gav den till Syster och väntar nu på hennes omdöme. Den är lite svår att komma in i och acceptera tidsresandet men efter ett tiotal sidor så är det fullständigt naturligt. Älskar den!


En annan bok som jag läste i Indien som V hade med sig var, Running with scissors som nu också blivit film. En helt skruvad bok som gav både tårar och skratt. Det är en biografi av Augusten Burroughs. Jag vet inte om den finns på svenska än. Den är klart läsvärd, Augustens mamma ger bort honom till sin terapeut för att han ska uppfostra honom. Där finns terapeutens adoptivson som inleder ett förhållande med pojken, ett skitigt fallfärdigt hus och familjerelationer som får en att häpna.

Inga kommentarer: