söndag, mars 04, 2007

Förlorad rätt, (har inget med mat att göra)

När man är gravid förlorar man rätten till sin egen kropp, plötsligt har alla rätt att kommentera och känna. Det är helt ok uppenbarligen, att kalla en gravid kvinna för tjockis... fråga om hon verkligen ska äta lunch, ta på hennes mage, fråga om man är säker på att det inte är tvillingar osv. Jag blir så trött och ledsen. Jag tillhör de som får en väldigt stor mage när jag är gravid, jag är ganska kort och det finns helt inte så mycket utrymme för magen att få plats på än utåt, när jag väntade sonen var jag på omslaget på tidningen Gravid. Jag hade den största magen de någonsin haft på omslaget och naturligtvis sparade man den till tvillingnumret, innuti min mage låg sonen och hade den högst ordinära vikten 3800 gram och 50 cm lång.
Men jag kan tänka mig att det är precis likadant för de som har små magar, eller helt vanliga magar... Jag träffade en bekant till en bekant igår, hon ska ha barn om 10 dagar ungefär och hade mindre mage än mig som ska ha om 2 ½ månad.... så kan det vara i vår herres hage.


Lyssnar just nu på Tomas Andersson Wijs Hälsingland på repeat

Inga kommentarer: