torsdag, mars 01, 2007

God mat jag fick igår!


Igår var jag hembjuden till min goda vän V. Hon kommer ursprungligen från Singapore och är ruskig på att laga mat! Varje gång man kommer till henne får man nåt suveränt och genuint. Jag ska be henne ha en matlagnings och kryddkurs med mig. Hon brukar blanda sina egna kryddblandningar och har berättat att hennes pappa i Singapore torkar sina egna kryddor på taket till huset och sedan tar dem till en som maler dem, så bär han hem dem i säckar. Jag har fått en burk, som hemma hos oss räcker länge men som V använder på en vecka...

Igår blev jag och Vs granne I bjudna på Malay/Indisk mat med "Keralan touch". Det blev "deep fried" (men utan frityr smet) Pom Phret, en fisk stor som en abborre, men godare! Den hade rensats (inte på ben) och skurits på mitten och marinerats i olja, curry, gurkmeja, vitlök och ingefära, vill jag minnas. Jag satt mest på en stol och pratade... Till den fick vi okra/ladies fingers stekta i gurkmeja och kryddor, när den var nästan klar slängdes det i några tomater. En sås/gryta gjordes på kokosmjölk, lök, citrongräs, tomater, tamarind, gurkmeja och andra kryddor. Vi fick också ris och papadams. Jag var så mätt så jag knappt kunde ta mig hem, allvarligt alltså! Bäbis fick knappt plats i magen och magen knappt i jeansen. Till efterätt satte vi i oss färsk ananas som vi ringlat smält mörk choklad över. Jag var i himmelriket, nirvana kanske är rättare sagt i sammanhanget?

Inga kommentarer: