torsdag, juli 19, 2007

Vinbärsgelé och biscotti

Imorse blev det ett biscottibak, premiär för min del. Receptet tog jag ut Vinbär och vemod och det blev väldigt bra. Vet inte om jag vågar publicera det här, men i boken heter det Toskanska skorpor. Det var faktiskt en sak som jag gillade med den boken, att det var recept i den. Jag gillade den annars också, den var lite småputtrig, som svärmor brukar säga.

Just nu är det gelékok på G. Ska använda mig av gelésocker tänkte jag. Men tvivlar på att det behövs. Bären är så pektinrika att saften känns geléig redan innan socker tillsatts. Har sparat små burkar under året. Men till mamma blir det nog en stor burk, hon är rolig min mor. Super duktig på att laga mat av alla stilar, men äter gärna ketchup eller gelé eller chutney eller mangoraja till det mesta.

Var en sväng till Farsta idag, behövde köpa sandaler till stora killen, han har vuxit ur ett par och lyckats tappa bort en, och ha sönder en av crocskopiorna som mormor köpt för 20kr på Dollarstore. Tur att det inte var förra årets par, för de var äkta. Där träffade vi en bekant, gammal flört till mannen, hon har fem barn under sju år och ett halvt. Hon sa att hon hade gått i väggen i maj och det kan jag förstå.

Imorgon blir det Hälsingland igen, mannen börjar jobba igen, det är dags för nästa femdagarspass. Ska bli spännande att köra 30 mil själv med båda barnen.

I

Inga kommentarer: