söndag, februari 18, 2007

Söndagstomhet

Har känt mig lite konstig hela dagen, trött och lite tom. Vi hade tänkt att ta oss till Östasiatiska muséet idag, men eftersom jag är totalt energilös, mannen var på fest igår och sonen vi begåvats med har en alldeles speciell känsla för att vara hemma var det så det blev. Sonen och mannen tog sig en promenix medan jag sov en stund. Men annars har vi inte gjort något. Har inte ens bakat... det brukar jag ju göra varje helg. Lunchen blev pasta med korv stroganoff, så ospännande att det inte ens är värt att blogga om.




Men jag kan ju faktiskt skriva om Alla hjärtansdagsmiddagen. Det blev premiär på helstekt kött i ugn, en helstekt fläskkarré kryddad med ingefära, vitpeppar och salt fick stå i ugnen på 175 grader tills termometern visade 85 grader. Till det serverades en potatisgratäng med mandelpotatis - mandelpotatis, tre vitlöksklyftor och matlagningsgrädde, gräddsås och lättkokta morotsslantar. Till efterrätt blev det något jag hittat i Ica-Kuriren, vispa vanilj-visp, hacka i dajm och frys in, servera med halloncoulis. Jag frös in "glassen" i muffinsblecket. Alltihopa smakade mums!
Höll på att glömma, middagen serverades med hemmagjord rödvinbärsgelé, den är jag riktigt stolt över. Ångrar att jag inte gjorde mer, skänkte det mesta till mamma och hon hade nog velat ha mer. Förhoppningsvis får jag lika stor skörd av röda vinbär i sommar, tuktade buskarna rätt hårt dock.





Måste köpa nytt porslin! Särskilt som att två tallrikar gått sönder den senaste veckan...


Söndagen innan kom kusinen med familj och vi åkte pulka och fikade, eftersom jag hade ett "bakryck" såg kakfatet ut som följer: hallonkakor, hemgjorda semlor och blåbärsmuffins/blåbärsmazariner- ur Under valnötsträdet.

Inga kommentarer: