söndag, februari 04, 2007

Söndagsångest och skorpbak











Det har blivit så att jag inte har så mycket ork på helgerna. Det kanske har med den framskridande graviditeten att göra. Igår städades det och idag har det blivit ett skorpbak. Eller, hälften blir skorpor och hälften semlor. Syster kommer hit på tisdag för att fika semlor med mig, och jag tror att det är min tur att ta onsdagsfikat, och små semlor borde ju gå väl ner i de goda kollegornas strupar.




De släta bullarna bakades enligt receptet på vetemjölspaketets baksida, ni vet, 100 gr smör/margarin, 5 dl mjölk, värms till 37 grader, ett paket jäst, 1 dl socker, ½ tsk salt, 2 tsk kardemumma och ca 13 dl mjöl. Det där med mjölet är lite trixigt tycker jag, det står att man kan väga det och då ska det vara 780 gram. Men jag har ingen tillförlitlig hushållsvåg. Den är vacker men funkar endast att ha blommor på. Jag hittade den i soprummet, blev kär och tog hem den. Naturligtvis skrubbade jag den! Tillbaks till bulldegen, tycker inte att jag hittat någon större skillnad på de recept jag sett... nån som har nåt tips?

Igår blev det också en blomkålssoppa, med potatis, purjolök och morot i. Improviserade lite, kokade, kryddade (chili, salt, finmalen vitpeppar, paprikapulver), mixade samt redde av med lätt creme fraiche, serverade med persilja och lite creme fraiche. Den var så len och god att det var helt otroligt!

Inga kommentarer: