lördag, februari 24, 2007

Fyhälvädde vad jag är förkyld! (läses med Galenskaparna/aftershave dialekt)

Jag vet var mina bihålor sitter, jag känner dom tydligt! Dom gör ont.
Inte blev det bättre av promenaden Hökarängen - Farsta, inte så långt men kallt. Termometern visade två minus, den ljög! Det kändes kallare än när det var - 15 häromdagen. Fuktigt och blåsigt och femåring som ville klättra i snöhögar hela vägen dit. Men människa, varför tog du inte tunnelbanan? För att jag är snål! Det kostar ju 40 kr att impulsåka i 5 minuter. (Och jag och min graviditet behöver motionen...) Förövrigt har ju Com hem bestämt sig för att vår digitalbox inte skulle fungera längre och behövdes bytas ut. Det stod ju nämligen UpC på den och så kan man ju inte ha det när man har köpt upp företaget och det nu heter Comhem. Lika var det när det råkade stå Chello på vårt UPC modem, det fattar ju vem som helst... inte jag då. Och om sambon skulle hämta ut den behövde han en fullmakt som måste skrivas ut från deras hemsida, och vi har ingen skrivare.

Igår fyllde mannen år! 36 år. Han påstår att det är piece of cake att fylla 36, men tror att det kommer bli värre att fylla 37. Jag tycker att det känns jobbigt att fylla 34, jag. I alla fall kommer svåger och svärmor över på middag. Jag lagade gott och dukade fint men glömde fota. Så kan det gå. Det blev fiskgryta med aioli (hemmagjord) och rostat bröd. Till tårta blev det hemmagjord rulltårta med hallon och blåbär och grädde i.

Fiskgryta á la Kajsakarin för fyra personer

200 gram Hokifilé (för att inte köpa torsk, men är det verkligen vänligare att köpa fisk från Nya Zealand)
200 gram laxfilé
3 potatisar
2 morötter
en liten gullök
halv purjolök
liten röd paprika
en burk hela tomater
Creme fraiche med smak av tomat och basilika
halvt kuvert saffran
vitpeppar
salt
chilipulver
paprika pulver


Börja med att fräs grönskakerna/rotsakerna som du skurit i lagom storlek. Efter 5 minuter har du i saffranet och ca 2,5 dl vatten. Ha i tomaterna som du klipper med sax i burken. Koka upp. Låt det hela sjuda i 10 minuter. Skär fisken i kuber, ha i dessa, krydda och häll i creme fraichen. Koka upp och ta av plattan. Servera med aioli.

Aioli

2 äggulor
1 tsk citron saft
5 vitlöksklyftor
2 dl olja.

Allt ska ha samma temperatur, rumstempererat. Pressa vitlöken, ha i citronsaften och äggulorna. Vispa med elvisp och häll i oljan i en strilande stråle, medan du vispar.

Inga kommentarer: